U bent hier
51.131 boetes voor handhaving enkelrichting vesten

Maar liefst 51.131 GAS-boetes werden uitgeschreven in het kader van de handhaving van de enkelrichting op de vesten in 2024. De stad Mechelen heeft dus nog werk aan de winkel om de bereikbaarheid van Mechelen beter te communiceren in het algemeen en de signalisatie op de vesten verder te optimaliseren.
De cijfers voor 2023 en 2024
In 2024 werden 51.131 boetes uitgeschreven voor de handhaving van de enkelrichting, in 2023 waren het er maar liefst 92.525. “Maar applaudisseren doen we niet ondanks de daling”, stelt gemeenteraadslid Katleen Den Roover. We menen dat voor de Mechelaars en de frequente bezoekers het inzicht in de verkeerscirculatie fel toegenomen is.
Voor wie zelden naar Mechelen of een eerste keer naar Mechelen komt, blijft het een huzarenstukje om vlot en zonder boete op zijn bestemming te geraken. En het oplopen van een boete spoort niet aan om snel terug te keren. De boete bedraagt 58 euro.
Analyse is noodzakelijk
De overtredingen worden gesignaleerd door een netwerk van 12 camera’s. De stad moet een grondige analyse maken van wie de overtredingen oploopt en aan welke camera’s de meeste overtredingen begaan worden om de signalisatie nog te verbeteren samen met andere maatregelen.
Voor het kernwinkelgebied en de dienstensector aanwezig in de stad en aan de stadsrand is het noodzakelijk dat de stad vlot bereikbaar is.
Verder uitbouwen communicatie bereikbaarheid Mechelse vesten en binnenstad
De communicatie rond het huidig circulatieplan mag niet stil vallen en moet zeker focussen op bezoekers uit de buurgemeenten, stelt Katleen Den Roover. Er moeten nieuwe initiatieven genomen worden.
N-VA Mechelen blijft ijveren voor de gedeeltelijk terugkeer van het tweerichtingsverkeer op de vesten
N-VA Mechelen blijft inmiddels verder ijveren voor een gedeeltelijke terugkeer van het tweerichtingsverkeer. Men heeft immers nog geen omgevingsvergunningen bekomen voor de definitieve heraanleg.
Navraag leert ons ook dat het hele traject blijft opschuiven in de tijd. Zo verwacht men dat de project-MER klaar zal zijn midden 2026. Daarna moet men de omgevingsvergunningen nog aanvragen.
De “tijdelijke heraanleg” zal niet zo snel van de baan zijn.
Ook de GVA besteedde aandacht aan de cijfers: https://www.gva.be/regio/antwerpen/rivierenland/mechelen/aantal-boetes-o...